Jeg skrev om det forleden – det der med flash og kunstlys. Teknikken bag er ganske simpel. I stedet for at anvende flashen som normalt, den sender jo lys ud som er balanceret som dagslys, så sætter man et stykke film over flashen som er balanceret som kunstlys 3200 kelvin.
Jeg bruger noget velcro (indkøbt i en syforretning) til at holde filmen fast på flashen også når jeg ikke bruger den. Kameraet sætter jeg så på kunstlysindstillingen – 3200 kelvin – så passer både det eksisterende lys og lyset fra min flash – jeg som regel køre indirekte i loftet – sammen. Men hvad så med de forfærdelige sparepærer? Tja, på Christiansborg og andre steder hvor TV rapporterer fra, sætter de lys og det er enten dagslys eller kunstlys.
En ting man virkelig skal undgå er at blande kunst- og dagslys. Det er ikke altid muligt, men man skal virkelig prøve at undgå det.
Kunstlysfilmen (altså den til at sætte foran flashen) fås f.eks. hos Goecker.
En anden ting man kan gøre med kunstlys filter er ovenstående. Her er der kunstlysfilter foran flashen, kameraet står på kunstlys, men billedet er taget udenfor en trist vinter eftermiddag. En himmel fotograferet i kunstlysindstillingen i dagslys bliver blå, meget god effekt for at peppe billedet lidt op. Bare en ide……